top of page
Search

התעמרות בעבודה- המחלה השקטה

הנושא עולה במקומות רבים, שכן היננו נושא בוער משום שסוף סוף יש שם למחלה.. פס"ד מני נפתלי, היה פס"ד פורץ דרך בתחום שם נקבע לו 80,000 ₪ פיצויים בדבר העסקה פוגענית, אני חושבת שהגיע הזמן קצת להסביר, אז למי שזה רלוונטי תמשיכו לקרוא:

1. ביום 1.7.2015 אושרה בכנסת בקריאה טרומית הצעת חוק למניעת התעמרות בעבודה, התשע"ה–2015 ("הצעת החוק"), לפיה ניתן יהיה לפסוק פיצוי עד לסך של 120,000 ש"ח לעובד שספג התנהגות מבזה ומשפילה מצד מעסיקיו וזאת ללא הוכחת נזק.

2. בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "התעמרות בעבודה היא תופעה חברתית נפוצה הפוגעת בעובדים רבים: מחקרים מראים שלפחות אחד מכל ארבעה עובדים ועובדות בישראל נתון במהלך שנות עבודתו להתעמרות במסגרת יחסי עבודה. התעמרות במסגרת יחסי עבודה פוגעת בכבוד האדם, בחירותו, ברווחתו, ביכולתו לבצע את עבודתו ובתפקודו המקצועי. ישנם מקרים בהם התעמרות פוגעת אף בבריאותו הגופנית והנפשית של אדם".

3. עוד הוסבר בעניין הצעת החוק, כי עובדים ועובדות שהשתתפו בסקר של משרד הכלכלה דיווחו שכתוצאה מההתעמרות הם חווים תחושה של פגיעה קשה בתדמית, בערך העצמי, וגם פגיעה בבריאות הפיזית והנפשית ומרגישים שכבודם נרמס. התעמרות גורמת לבעיות בריאותיות, שעולות למשק במעל ל-2 מיליון ימי עבודה בשנה. יותר מ-50% מהאנשים שנפגעים מתפטרים והתופעה גם אחראית לכ-10% מההתאבדויות.

4. במסגרת פסק הדין אשר ניתן ביום 10.2.2016 ע"י בית הדין האזורי לעבודה בירושלים בהליך 38335-03-14 מנחם (מני) נפתלי נ' מדינת ישראל ובנימין נתניהו, קבע בית הדין כי העובדה לפיה הצעת החוק טרם אושרה סופית, איננה מונעת הגשת תביעות ופסיקת פיצויים בגין עילות התעמרות בעבודה, וזאת כשם שניתן היה להגיש תביעות בגין הטרדה מינית בטרם נחקקה החקיקה הספציפית בעניין זה. שכן, לעתים החקיקה משקפת תופעות הקיימות כבר בחברה ואשר רק לאחר זמן ניתן להם ביטוי בחקיקה. במקום אחר בפסק הדין קבע בית הדין כי האיסור להתעמרות בעבודה, נובע מחוזה העבודה בין העובד למעסיק, מהחובה לבצעו בתום לב,מהזכויות שנקבעו בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, ומתקנת הציבור.

5. בית הדין קבע, כי התעמרות בעבודה או העסקה פוגענית, הנה התנהגות מטרידה ומשפילה שאינה פיזית, המופנית כלפי עובדים באופן חוזר ונשנה באמצעים מילוליים, צעקות, ביקורת לא מוצדקת, פגיעה במעמדם של העובדים, מתן משימות משפילות, ניטור יתר, בקרת יתר, דקדקנות יתר, הפגנות שליטה והתנהגות אימפולסיבית והרסנית.

בענייננו, המדינה כמעסיק יש לו חובה מוגברת לנהוג לפי מערכת דיני העבודה, ואסור למעסיק לפגוע בעובד תוך העסקה פוגענית אפילו אם את את אשת ראש הממשלה.

כדאי שתתחילו לבחור במעשים ולבחור בעצמכם.

Recent Posts

See All

אני קונה דירה למה שאני אשלם לעו"ד % משווי הנכס ?

אני מאמינה בשאלות קשות. בואו רגע ניקח את השאלה ונתקוף אותה באמת ונבין לפחות חלק קטן מהבדיקות המשפטיות שעו"ד מקצועי למקרקעין באמת עושה בשבילכם בחתימת החוזה. אמ;לק : עסקת מקרקעין היא באמת מבין המורכבות

מהם דמי הבראה ומי זכאי לקבלם?

מהם דמי הבראה ומי זכאי לקבלם? היו זמנים וזה היה מזמן, שעובדים יצאו לנופש בבתי הבראה במימון המעסיקים. לא היתה אז אפשרות לבחור בין יציאה לנופש לבין קבלת תוספת כספית שוות ערך לנופש במסגרת תלוש השכר. לא י

bottom of page